Laden Evenementen

Het wordt de meest onvergetelijke TALK ooit. Denkt hij. Helaas voor hem zijn er twee anderen die er net zo over denken. En voor ze het weten, zijn de heren verwikkeld in een woordenstrijd zonder weerga. Ze vullen en vallen elkaar aan, troeven elkaar af met “dansende powerpoint en woordgoochelarij” (Theaterkrant) en proberen het naar adem happende publiek voor zich te winnen. “Verbluffend en onnavolgbaar,” zegt de pers. En: “Aantrekkelijke poging om het stof van de poëzie te blazen.” Wat wij zeggen? Humor van de bovenste verbale plank. De leukste TED-talk-parodie ooit! Drie taaltitanen op het scherpst van de zinsnede. Punt.

TALK is een cabaretvoorstelling van John Schleipen (Crème Fraîche), Jan J. Pieterse en Frank van Pamelen (o.a. Mannen van Taal).
——————————————————————————————————
Hieronder een interview met de Mannen van Taal na hun eerste Try-Out:

Pieterse, Van Pamelen en Schleipen (De Mannen van Taal) spelen TALK
interview: Johannes Letterman
voor info en speellijst, zie: www.theaterbureaudemannen.nl

Tevreden zitten de Mannen van Taal na de eerste try-out van hun voorstelling TALK in kleedkamer van de theaterkerk van Wadway. Met aan de muur foto’s van jonge cabaretiers als Youp en Freek. Oude foto’s welteverstaan.

,,Dat ging helemaal niet slecht,” concluderen Frank van Pamelen, John Schleipen en Jan J. Pieterse. ,,Er zijn natuurlijk nog de nodige punten op de i’s te zetten, maar de basis is er.”

De voorstelling TALK is voorzichtig gebaseerd op het fenomeen TED Talk en zou vorig seizoen al gespeeld worden, maar werd uitgesteld omdat Van Pamelen kampte met gezondheidsproblemen. Nu is hij weer boven Jan.

Van Pamelen maakte al eerder programma’s met Pieterse. ,,Dat waren altijd  voorstellingen waarin taal een belangrijke rol speelde. Dat is nog zo, maar we hebben nu John Schleipen erbij.”

Schleipen: ,,Ik deed voor hun vorige programma de regie en heb me er vervolgens ingelikt.” Dat wordt door Pieterse en Van Pamelen beaamd: ,,Wij zijn als light verse-dichters natuurlijk erg van het woord en John voegt daar animaties en liedjes aan toe.”

Pieterse mompelt dat hij van huis-uit geen chansonnier is en nu een verdomd moeilijk zangpartijtje heeft moeten instuderen.

De drie mannen draaien al lang mee in het cabaretcircuit.
Van Pamelen was finalist bij het AKF, speelde daarna solo’s en maakte met Pieterse vijf programma’s. Daarnaast schrijft hij kinderboeken, thrillers en is hij columnist voor Brabants Dagblad en Radio 1.
Pieterse was finalist bij Cameretten en gedurende dertig jaar de vaste puntdichter/presentator van Cabarestafette. Daarnaast maakte hij twee programma’s met zijn cabaretgroep Façade ging hij samenwerken met Van Pamelen. Verder speelt hij met Johan Hoogeboom en Dorine Wiersma de voorstelling Wedstrijdje?! Hij publiceerde twintig light verse-bundels.
Schleipen is tekstschrijver, componist, animatiefilmer en striptekenaar. Hij won als cabaretier het Groninger Studenten Cabaretfestival met zijn cabaretgroep Crème Fraîche en maakte daarmee zes programma’s. Vervolgens speelde hij solo-voorstellingen.

Het tekstuele cabaret dat De Mannen van Taal beoefenen is gebaseerd op light verse.
Van Pamelen: ,,Die versvorm werd onlangs in De Wereld Draait Door nog dood verklaard. Maar het tegendeel is waar, er zijn vele beoefenaars van het genre. Dat zijn niet alleen light verse-dichters, maar ook cabaretiers.”

Dat blijkt wel uit de door Pieterse en Van Pamelen gepresenteerde Lichte Gedichtendag. ,,Dat is inmiddels een jaarlijkse traditie tijdens de Boekenweek en zorgde al voor uitverkochte zalen in Theaters Tilburg en in de Kleine Komedie van Amsterdam. De volgende Lichte Gedichtendag is op 29 januari 2019 in Theater De Naald in Naaldwijk en die is al bijna uitverkocht.”

Ook in de woordenstrijd TALK valt van light verse te genieten, benadrukken de mannen: ,,Naast de crosstalks, de liedjes en de animaties. Zaken die inhoudelijk aan de orde komen zijn: leren, leven en liefde en alles wat daarmee te maken heeft.
We houden ieder onze eigen TALK, maar bemoeien ons wel voortdurend met de TALK van de ander.”