Laden Evenementen

Schoppenvrouw is een spel met identiteiten, een ode aan hoop en vrijheid. De vrijheid om aan ons eigen plakboek te ontsnappen, om te mogen veranderen. En een verhaal over angst, die steeds weer die vrijheid blokkeert, zegt zangeres, harpiste en theatermaakster Ekaterina Levental. Schoppenvrouw is het derde deel van een trilogie, waarin Levental eerder De Weg en De Grens produceerde.

Bekende namen als Anne Frank en Maria Callas – van haar is het citaat: “Het is veel makkelijker om geaccepteerd te worden als legende dan als mens” – komen voor in het verhaal.
Ekaterina Levental vertelt het verhaal van die legendarische vrouwen in een raamvertelling, gebaseerd op haar eigen jeugd. Dora Gorohovskaya is de oma van Levental, met wie ze in haar jeugd in Tasjkent haar slaapkamer deelde. De grootmoeder was een oorlogsheldin die op handen werd gedragen. “In tijden van nood wist zij hoe ze moest helpen, maar thuis was ze een tiran met wie het dagelijks leven een hel kon zijn.”

Levental wil de vijf vrouwen “oproepen, vertegenwoordigen, hun kracht verklanken en hun onmacht invoelbaar maken”. Net als voor de vorige delen werkte Ekaterina Levental samen met regisseur en samensteller Chris Koolmees. De twee vormen samen de LEKS compagnie, die ook de andere voorstellingen van Levental produceerde.

Voor het script van Schoppenvrouw werd geput uit teksten van onder anderen Anne Frank, Marilyn Monroe, Maria Callas en Hannah Arendt. De muziek in de voorstelling komt van onder anderen Bellini, Strauss en Raskatov.

Bio
Ekaterina Levental werd geboren in Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan, een republiek in de voormalige Sovjet Unie. Zij studeerde zang aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en harp aan de Conservatoria van Enschede, Detmold (Duitsland) en Rotterdam. Voor beide behaalde zij het cum laude haar master diploma. Ekaterina maakt op dit moment carrière als operazangeres en theaterperformer.

Zij werkt mee aan de producties van verschillende operahuizen en muziektheatergezelschappen en maakt eigen theaterproducties waarin zij haar talenten en mogelijkheden combineert. Zo werkte ze als soliste met opera- en muziektheatergezelschappen als De Nationale Opera, LOD Gent België, Opera Trionfo, Jan Fabre/Troubleyn België, Hollands Diep Dordrecht, Opera Spanga, Veenfabriek Leiden, Jeugdtheater Sonnevanck, Opera Nijetrijne, Holland Opera, Toneelhuis Antwerpen, Silbersee, LeineRoebana, Diamantfabriek en anderen.

Recensies
Mezzosopraan Ekaterina Levental kan werkelijk alles zingen en prachtig ook. In Schoppenvrouw vertelt zij, speelt zij, is zij zichzelf, haar eigen oma en nog vier sterk verschillende vrouwen, een prestatie van formaat. … Dit is een unieke, bijzondere voorstelling. – Max Arian, Theaterkrant, 22 september ’19

De tekst(samenstelling) van deze voorstelling is steengoed. Gedoseerde zwarte humor … die toch dwingt tot nadenken.
De melancholische accordeonklanken stimuleren de verbeelding: je kunt de accordeonist bijna zien, onder het raam van een Sovjetappartement waar de buizen loshangen en rammelen als je de badkamerkraan openzet.
Schoppenvrouw is een voorstelling die men eigenlijk niet mag missen. Het is Kunst met een gigantische K. – Bas de Kwant, 23 september ’19, Operagazet

https://youtu.be/b9Gnba0w5RA